Söndag- sista arbetsdagen

Då har dessa tre veckor jag jobbat på sjukhuset passerat och jag kan knappt förstå att det gått så otroligt fort. Känns som det var igår som jag började! Jobbade på avdelning 82 ÖNH- öra nästa hals. Är riktigt glad över att jag fick jobbet, då det ser extra bra ut på cv och att jag fått en inblick hur det är att jobba som sjuksköterska. Därför tänkte jag sammanfatta hur jag hade det, om jobbet, allt positiv och negativt och allt där i mellan.
.
Jag jobbade som sagt endast som en biträdande sjuksköterska så gjorde bara saker som jag fick göra. Hade otroligt lätta arbetsuppgifter så som att hjälpa patienterna med vad de beövde hjälp med, plocka fram frukost, lunch och middag, diska, fylla på med tvätt och tillbehör, städa, bädda sängar osv. Inga svårigheter med andra ord. Har pratat med chefen och sagt att om de behöver extrapersonal någongång så är det bara att ringa mig vilket hon glatt sa att det hade hon redan tänkt på och att hon skulle göra det om det behövdes. Och lika glad vart jag.
.
Positivt: det som jag ser positivt med jobbet som sjuksköterka (av det jag vart med om och sett från dom som jobbar på avdelningen) är att man har en trygghet att gå till jobbet, man vet alltid plats och uppgifter som måste göras även om det är olika till olika patienter men det är alltid liknade uppgifter och samma prosedurer vilket underlättar jobbet då man kan sin sak. Sen är det även väldigt varierande åldrar som jobbar från unga till äldre, vilken kan ses som positivt. Sen kan man jobba nästan vart som helst i Sverige och andra länder då det hela tiden behövs sjuksköterskor. Många som jag jobbade med utbilade sig vidare till lite olika inriktnigar förutom att vara vara sjuksöterska, vilket alltid är bra att göra, då har man större chanser att få andra jobberbjudanden om man är mer utbildad. Min lön var en positiv överraskning, då det var mer än förväntat.
.
Negativt: det negativa som jag kände ganska direkt var att det inte var ett varierande jobb. Med det menar jag att man kommer till jobbet gör allt som ska göras, skriver protokoll, journaler, gör det patienten behöver hjälp med osv, även fast det kommer petienter med olika problem och svårighetsgrader så är det nästan alltid samma saker man gör, fixar dropp, stoppar in sprutor och mycket annat som behövs. En kvinna som jobbade där berättade att hon jobbat som sjuksköterna i 40 år och sa att om hon inte hade trivts så bra som hon gjorde hade hon inte jobbat kvar, eftersom att lönen inte var den bästa och att det inte alltid var så varierande som man önskat. Så länge man trivs på sitt jobb och med sina kollegor så är det alltid värt att stanna kvar. Men jag skulle aldrig kunna se mig själv jobba som det, behöver ett mer fartfyllt jobb där man gör olika saker hela tiden. Skulle bli för uttråkad annars. Just där jag jobbade var det väldigt litet, inte många patienter vilket gjorde att man väldigt ofta inte hade nått att göra, både jag och dom som jobbade där, blev riktigt rastlöst, men man hann läsa många tidningar under dessa stunder ;)
.
Blev nu ett väldigt långt inlägg, men trotts allt jag skrivit så var det kul att testa på lite nytt, to see how it is to be a nurse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0